Nieuwe richting

 

nieuwerichting
Een greep uit mijn verzameling…

Ik heb een bekentenis.

Ik heb een verslaving. Een boekenverslaving. Als ik een mooi boek zie in een winkel, wil ik het vastpakken en mee naar huis nemen. Een mooi vormgegeven boek en ik ben verloren.

Ik verzamel dus boeken; maar niet om het even welke boeken. Ik verzamel prentenboeken. En daar heb ik bepaalde criteria voor.

Zoals…

  • De visuele stijl moet mij aanspreken. (dit kan gaan van zeer experimenteel en minimalistisch tot zeer traditioneel en soms zelfs een tikkeltje ouderwets.) Ik heb het dan niet enkel over de illustraties, maar ook over de bladschikking en de lettertypes. Niets zo irritant in prentenboek als een lettertype dat totaal niet bij de illustraties of het verhaal past. Er is weinig dat mij even snel ‘uit’ een verhaal haalt als een slecht gekozen lettertype.
  • Het verhaal moet een (gevoelige) snaar raken. Het moet mij ofwel doen glimlachen ofwel moet het mij een (denkbeeldig) traantje doen wegpinken. Kortom, ik wil kunnen meeleven met de personages, ik wil iets voelen. Het mag mij niet onverschillig laten. Graag heb ik ook verhalen waar ik iets van mijzelf in herken of die mij doen terug denken aan mijn jeugd.
  • Er mag niet te veel tekst in staan. Bij een prentenboek moet voor mij het visuele centraal staan. Dus geen pagina vol tekst. Het liefst heb ik dat de auteur het verhaal schetst in maximum een paar zinnen (of minder).

Dus hoe spijtig ik het ook vind, Ondine gaat geen plaatsje krijgen in mijn verzameling… Visueel een absoluut pareltje, maar blokken tekst en ik heb het boek nog niet gelezen, dus ik weet niet of het verhaal mij helemaal ligt.

Aangezien ik geen kinderen heb, zijn er misschien heel wat mensen die het raar vinden dat ik prentenboeken koop voor mijzelf. Wanneer ik in de winkel afreken wordt er aan mij vaak gevraagd of het een cadeautje is (en indien ja, voor een jongen of een meisje).

Ik vind het persoonlijk niet zo raar omdat ik gewoon mooie grafiek en illustraties bewonder in al zijn vormen. Ik kan van een mooi prentenboek evenveel (of soms meer) genieten als van een prachtig schilderij of een geslaagd interieur.

Als (visueel) artiest vind ik het inspirerend en boeiend om te zien hoe anderen naar de wereld kijken en verhalen vertellen met beelden. Of dat is toch hoe ik voor mijzelf mijn vele aankopen goed praat… (het is voor mijn werk! ik ben inspiratie aan het op doen! als artiest moet ik weten wat er op de markt is! ;D)

Daarom ga ik een nieuwe richting uit met deze blog en ga ik beginnen met het schrijven van recensies/besprekingen over prentenboeken uit mijn collectie! Waarschijnlijk is dit een (te) ambitieus project, maar ik wil uiteindelijk van alle boeken die ik heb een post op deze blog zetten.

(Disclaimer: heb geduld, ik ben niet zo goed in posten op vaste tijdstippen. :S)

 

Geef een reactie

